Szkolna ocena funkcjonalna - wprowadzenie, narzędzia oraz proces monitorowania
i ewaluacji działań

Jak skutecznie wykorzystywać elementy diagnozy funkcjonalnej w codziennej pracy z uczniami

Miejsce/Rodzaj: online

Data: 12.11.2025r.
Godz.: 18.00 – 20.00

Cele szkolenia:

  • zapoznanie uczestników z metodą Szkolnej Oceny Funkcjonalnej, jej narzędziami oraz procesem monitorowania
    i ewaluacji działań edukacyjnych i terapeutycznych
    w kontekście uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

  • przekazanie wiedzy o tym, jak skutecznie wykorzystywać elementy diagnozy funkcjonalnej w codziennej pracy
    z uczniami oraz jak wykorzystywać dane uzyskane w procesie oceny funkcjonalnej do dostosowania działań wspierających rozwój ucznia.

Uczestnik:

  • zdobędzie umiejętność analizy i wykorzystania dostępnych narzędzi szkolnej oceny funkcjonalnej oraz pozna rekomendacje MEN w sprawie KSZOF;
  • pozna obowiązujące przepisy prawa i zasady regulujące funkcjonowanie i realizację oceny funkcjonalnej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.

Adresaci szkolenia: nauczyciele, pedagodzy i specjaliści pracujacy
z dziećmi w szkole.

Źródło WyEdukowani

PROGRAM SZKOLENIA

Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom narzędzi i wiedzy do skutecznego przeprowadzania Szkolnej Oceny Funkcjonalnej, monitorowania postępów uczniów oraz ewaluacji działań edukacyjnych, co przekłada się na lepszą jakość wsparcia w procesie edukacji i rozwoju uczniów.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  1. Zrozumienie procesu szkolnej oceny funkcjonalnej — uczestnicy zdobędą wiedzę na temat struktury i etapu realizacji Szkolnej Oceny Funkcjonalnej, w tym o narzędziach wykorzystywanych
    w tym procesie.
  2. Wzrost kompetencji diagnostycznych — nauczyciele i specjaliści nauczą się efektywnie przeprowadzać analizę funkcjonowania uczniów, aby lepiej dostosować wsparcie edukacyjne
    i terapeutyczne.

Program:

  1. Diagnoza – założenia i cele
  2. Wprowadzenie do Szkolnej Oceny Funkcjonalnej:
    a. Przegląd procesu i etapów SzOF
    b. Zrozumienie znaczenia oceny funkcjonalnej w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    c. Kluczowe założenia modelu ICF (Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia)
  3. Narzędzia wykorzystywane w procesie SzOF:
    a. Formularz Konsultacji Zespołowych (FKZ) – omówienie struktury formularza, sposób zbierania danych i rola w procesie konsultacyjnym
    b. Arkusz Obserwacji Ucznia (AOU) – analiza jak obserwować funkcjonowanie ucznia w różnych obszarach aktywności
    i uczestnictwa
    c. Protokół Konsultacji Zespołowych (PKZ) – sposób dokumentowania wyników konsultacji oraz ustalanie celów działania
    d. Protokół Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (PSzOF) – finalny dokument podsumowujący oceny i rekomendacje działań edukacyjnych
  4. Proces monitorowania postępów ucznia
    a. Definicja i zasady monitorowania: zbieranie danych i bieżąca analiza wyników
    b. Narzędzia wykorzystywane do monitorowania: Formularz Konsultacji Zespołowych, Arkusz Obserwacji Ucznia
  5. Współpraca w zespole: nauczyciele, specjaliści, rodzice, uczeń
  6. Sesja pytań i odpowiedzi

Materiały dla uczestników m.in.:

  • prezentacja szkoleniowa,
  • wzorcowe dokumenty w postaci przykładowych zapisów do kwestionariuszy, 
  • linki do dostępnych – rekomendowanych narzędzi.

Uczestnicy po szkoleniu otrzymują:

  • imienne zaświadczenia zgodne z rozp. MEN, 
  • nagranie szkolenia na okres 30 dni
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.

Dzień przed szkoleniem na podany w formularzu zgłoszenia adres mailowy uczestnika zostanie wysłany do Państwa link do wydarzenia prowadzonego na platformie ClickMeeting.

SZKOLENIE POPROWADZI

Angelika Perdek-Chabinowska

Czynny zawodowo pedagog szkolny i specjalny
w szkole podstawowej, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, doradca zawodowy, specjalista terapii pedagogicznej oraz trener metod efektywnego uczenia się. Na co dzień wspomaga pracę placówek w zakresie udzielana pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomaga również uczniom w pracy nad stresem czy asertywnością. 

Posiada bogate doświadczenie w pracy dydaktycznej m.in. jako nauczyciel przedmiotów administracyjnych oraz pracowni komunikacji interpersonalnej, prelegent w ogólnopolskich wydarzeniach edukacyjnych, wykładowca na studiach podyplomowych dla nauczycieli.

Zajmuje się szkoleniami stacjonarnymi
i webinariami. Od lat prowadzi szkolenia dla rad pedagogicznych oraz kursy na kierowników
i wychowawców wycieczek.

Główne obszary tematyczne to pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dokumentacja pracy nauczyciela, techniki uczenia, autoprezentacja, nowoczesne metody nauczania, rozwijanie kompetencji kluczowych, TIK, elementy kodowania, kierunki polityki oświatowej, wsparcie ucznia ze SPE, metody wychowawcze w codziennej pracy nauczyciela.

 Jako trenerka stawia na aktywizację uczestników
i pragmatyzm, starając się przekazywać wiedzę, którą można wykorzystać w swojej pracy. 

TERMIN i GODZINA SZKOLENIA

12 listopada 2025 r.

godz. 18:00 – 20:00

MIEJSCE SZKOLENIA

online

platforma ClickMeeting

CENA SZKOLENIA

200 zł/os.

Placówki budżetowe – płatność po szkoleniu – fakturę z 14-dniowym terminem płatności wystawiamy i przesyłamy do Państwa po webinarze.

Osoby prywatne i firmy – płatność przed szkoleniem – fakturę wystawiamy i przesyłamy do Państwa drogą mailową po zapisie na szkolenie.

Formularz zgłoszenia

Formularz otwarty