Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego obchodzimy 21 lutego, jego podstawowym przesłaniem jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.
Święto zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie
w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według ONZ co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem.
Czy uświadamiacie uczniów jak ważna jest różnorodność
i wartość języków ojczystych? Jest to szczególnie istotne na przestrzeni ostatniego czasu i kształcenia obcokrajowców
w polskich szkołach. Takie święta podnoszą świadomość
i akceptację odmienności wśród uczniów.
Nasza wykładowczyni Małgorzata Czaicka-Moryń specjalnie dla Was przygotowała scenariusze zajęć do wykorzystania na godzinie wychowawczej.
Korzystajcie, dzielcie się i udostępniajcie! Niech dobre pomysły idą w świat!
Materiały do pobrania:
scenariusz zajęć klasa 1-3
scenariusz zajęć klasa 4-6
grafika
Wrzesień ma to do siebie, że nadchodzi znienacka, jakby razem
z początkiem wakacji następował ich koniec. Wraz z nim w wielu domach szykują się duże zmiany. Pierwsze kroki dziecka
w przedszkolu to nie tylko dla niego samego wielkie wyzwanie. To przedsięwzięcie, które najczęściej angażuje emocjonalnie wszystkich członków rodziny. Od czego zależy, czy proces adaptacji dziecka do przedszkola zakończy się pomyślnie? Niestety, nie tylko od nastawienia samego dziecka, jak mogłoby się wydawać.
Wyrazem adaptacji jest przede wszystkim zdobycie umiejętności zaspokojenia w nowym środowisku własnych potrzeb oraz zdolności do spełniania stawianych przez nie wymagań. Na rozwój tych umiejętności mogą mieć wpływ czynniki podmiotowe,
na które otoczenie nie ma wielkiego wpływu (np. wiek, ogólny poziom rozwoju, stan zdrowia)
i kontekstowe, środowiskowe, dzięki którym – jako rodzice i nauczyciele – możemy tę adaptację ułatwić
lub (nieświadomie) utrudnić.
Co mogą zatem zrobić rodzice, by ułatwić dziecku adaptację w przedszkolu?
Opracowanie: Ewa Janus trener WyEdukowani Akademia Projektowania Rozwoju
Materiał do pobrania: POBIERZ
Newsletter
Zapisz się na bezpłatny newsletter*
i odbierz zniżkę na pierwsze szkolenie!
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach i usługach WyEdukowani – Akademia Projektowania Rozwoju.
Zgodę można w każdej chwili wycofać,
a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.
Copyright © 2020 wyedukowani.pl | Strona stworzona w ramach projektu atwi.pl